Kulka János az Ez a helyt énekli. Előre lép a színpad szélére, féltédre ereszkedik és... és énekel tovább. Hogy mi történik a színpadon, nem tudom, mert Kulkát egy életnagyságú fityma sziluettje takarja ki. De ez már csak a pont volt az i-re.
Hogy elölről kezdjem.
Kulka János az Ez a helyt énekli. Előre lép a színpad szélére, féltédre ereszkedik és... és énekel tovább. Hogy mi történik a színpadon, nem tudom, mert Kulkát egy életnagyságú fityma sziluettje takarja ki. De ez már csak a pont volt az i-re.
Hogy elölről kezdjem.
Van két lemez, amit lassan húsz év óta időnként előveszek. Kapcsolatok, érzelmek, nőkről, férfiakról. Dés-Bereményi varázslat mind a kettő. Udvaros Dorottya Átutazója 1985-ből, no meg Básti Juli és Cserhalmi György Hallgass kicsitje 1988-ból.
Dés zenéje elvarázsol.
Azt hiszem, mindenkit.
Mint ahogy Bereményi szövegei is.
Két lemez. Két lemez, ami sokszor volt mankóm, amikor úgy éreztem felborít az élet... Hol elringatott, hol felrázott. Mindig azt, amire szükségem volt.
Egyszer egy társaságban valaki azt mondta, hogy nem szereti ezért nem is ismeri Dés zenéit. Tényleg nem szereted a nagyutazást? A vetkőzést? A tíz kis bűnjelet? Meglepődött, de hiszen az egyik Presser a Sose halunk megből, a másik a Valami Amerika filmzenéje Oroszlán Szonjától és Varga Zsuzsitól – jut eszembe, akinek tetszett az első, az mindenképpen nézze meg a folytatást, megéri -, a harmadik az meg Geszti, a Kalózokból.
Hát nem. Mindegyik Dés zene a ’80-as évek végéről.
Tökéletes karácsonyi ajándék volt a jegy a Férfi és nő koncertre a Nemzetibe. Básti Juli, a Cserhalmi, Udvaros Dorottya és Kulka János.
Na ebbe az élménybe lógott bele a fityma fejű nő. Mondjuk arról, hogy nem megfelelő fényben a feje fitymát formáz, leginkább a fodrásza tehet. Mondhatta volna neki, hogy ennek a frizurának van egy ilyen a hátulütője... Bár arra egy fodrász sem számíthat, hogy egy színházban a színpadi varázslatnak, a körülményeket is feledtetni kell.
Kezdődött a ruhatárral, szegény ruhatárosok nem győztek menekülni, hátat fordítani az érkezőknek. Egyet sarokba szorítottunk, így kénytelen volt elvenni a kabátokat. Jellemző a helyre, hogy a ruhatár díja ugyan nem fér bele a jegy árába, de a kabátonként szedett díj ellenében megpróbálnak minél több kabátot egy fogasra zsúfolni. Nehogymá’ annyit kelljen mászkálni...
No mindegy. Irány a karzat. Egy sikeres előadás hátulütője, hogy az ember fia/lánya örül, hogy jegyet kap. Most már tudom, hogy mi az a kakasülő. Remek helyen ültem. Erről az előadás kezdete előtt csináltam egy képet.
Az a korlát egy koncerten is zavaró, egy színházi előadás alatt megőrültem volna tőle.
Tény, hogy kell. Körülbelül hat embert láttam, akinek az inkriminált korlát mentette meg az életét. Hááát, valószínűleg Siklósi Máriának – ő a Nemzet építésze - huszonnyolcas lába lehet, körülbelül lehet kényelmes a lépcső. A többi érkező rutinos túrázóként oldalazva közlekedett a lépcsőn.
A második dalnál megérkezett elénk a felültetett lány. Ő az, aki két jeggyel, egyedül ül be a színházba, mert a partnernek valami közbe jött. Mindig közbejön valami. Vagy valaki. Haverok, barátnő, vagy éppen feleség... Igazából talán éppen neki szólt ez az előadás.
Ha értette a dalok szövegét. Ha. Nekem sajnos ez nem igazán sikerült. Valahogy elnyomta a zene. Csak a rutin segített át a régi számok esetében. Az újakat most tanulom a DVD-ről.
A tizenkettedik számtól feladtam. Ekkor takarta el Kulkát a fitymafejű nő.
Ekkortól már csak a zenét élveztem, meg ahol tudtam a szöveget is.
Szóval a karácsonyi ajándék az remek volt, csak a csomagolás...