Kalkulálok. Kalkulálunk. Kalkulálnak...
Kalkulálok. Kalkulálunk. Kalkulálnak...
Ez amolyan világméretű sport, amióta válság van. Előtte ez amolyan nemzeti sport volt. Vagy legalábbis családi. Mi már csak ilyen kalkulálósak vagyunk.
Valamiért soha sem tudjuk, hogy mire telik a családi költségvetésből. Csak azt, hogy mire nem.
Jelentős probléma a nyaralás. De ez legalább a válságtól független. Már tavaly is probléma volt.
Mert, ha nincs pénz, akkor nem utazunk külföldre. Lehet, hogy belfö9ldre sem.
Gondoltam ha, már válság van, és ennyire nincs pénze senkinek, akkor talán olcsóbban is adják az utat, csak menjen valaki.
A hét elején több irodánál is érdeklődtem. Nemhogy kedvezmény nincs, gyakorlatilag az összes főszezoni út le van kötve. Elvétve akad csak néhány hely. Úgy látszik a hotelek csillagszámuktól függetlenül megteltek.
Megkérdeztem, mert miért ne, de Dominika is teltházas.
Nem mintha arra tellene, de jól esett megkérdezni. Úgy mégiscsak olyan mintha…
A belföldi utaknak meg az üdülési csekk megadóztatása tesz be…
Azért kíváncsi leszek a végeredményre. Mert az biztos, hogy az adóztatott üdülési csekkből kevesebb fog fogyni, csak az a kérdés, hogy a többlet adóbevétel az vajon fedezi-e a kieső áfát meg az egyéb adókat, ami a ilyenkor pihenő költekezéséből folyik be így-úgy a költségvetésbe.
Gondolom ezt is előre kalkulálták. Valahogy ez lenne a normális, bár ahogy ezek kalkulálnak…
A kalkulálásról jut eszembe.
Történt, hogy egy utaztatással foglalkozó cég vezérkarába bekerült - egy új résztulajdonos képviseletében - egy ilyen kalkulátor.
Az egyszerűség kedvéért a cég foglalkozzon légiszállítással, mondjuk hat útvonalon. Ebből a hat útvonalból öt, nyereségesen üzemel, egy meg veszteségesen. Ugyan a nyereségesek csak kicsit nyereségegesek, de nyereségesek, és a veszteséges is csak kicsit veszteséges, de veszteséges. A veszteséget, meg két másik gép nyeresége kompenzálja.
Azt mondja a kalkulátor, hogy ezt a járatot meg kell szüntetni, mert akkor egyrészt megszűnik a veszteség, másrészt a feleslegessé vált gépet el lehet adni, a felesleges személyzetet leépíteni, ami plusz nyereséget hoz.
Logikus. Nem?
Csakhogy kalkulátorunk egy dologról nem tudott, márpedig arról, hogy ez az egy repülő leginkább tranzit utasokat szállít, azaz olyan utasokat, akik a másik öt gép valamelyikével utaznak tovább. Ha ez az utaslétszám kiesik a másik öt gépből legalább kettő veszteséges lesz.
Mondták is szakemberek, hogy ebből baj lesz.
Kalkulátotrunk megvakarta a fejét és elmosolyodott.
- Akkor ezek szerint három gépet tudunk eladni, és háromszor annyi dolgozó válik feleslegessé. Tehát, ha ettől megszabadulunk, akkor az idén nagyobb lesz az osztalék.
Remélhetőleg nem ő kalkulálta ki, hogy mekkora hasznot hoz az üdülési csekkek megadóztatása…