Szerintem Vitézy Dávidnak játékos gyermekkora lehetett. Különös vonzódását a tömegközlekedéshez, talán pont a Police 07 című társasjátéknak köszönheti. Az az a játék [manapság az eredeti nevén Scotland Yard néven kapható] ahol dr Faktort kell elkapnia néhány ügynöknek, miközben az busszal, metróval, taxival, vagy éppen hajóval menekül a székesfővárosban…
Szerintem Vitézy Dávidnak játékos gyermekkora lehetett. Különös vonzódását a tömegközlekedéshez, talán pont a Police 07 című társasjátéknak köszönheti. Az az a játék [manapság az eredeti nevén Scotland Yard néven kapható] ahol dr Faktort kell elkapnia néhány ügynöknek, miközben az busszal, metróval, taxival, vagy éppen hajóval menekül a székesfővárosban…
Ha az ember rákattan egy ilyen játékra egyből beleszerethet a tömegközlekedésbe. Bár az is igaz, hogy amikor először játszottam ezzel a játékkal a kis Vitézy Dávid valószínűleg még csak a kósza gondolat formájában létezett. Meg az volt vele a bajom, hogy a se villamos, se troli… Már meg milyen a budapesti tömegközlekedés, ami villamos meg troli helyett a taxira épít. De a hajó az megfogott… akkoriban a vízibuszról, a főváros tömegközlekedését szolgáló hajójáratról, már csak legendákat hallott az ember gyereke. Pedig hajókázni csuda jó!
Kezemben a Panoráma sorozat 1961-ben kiadott Budapest című útikönyve, aminek a főváros tömegközlekedéséről szóló része a 110. oldalon azt írja:
„Vízibusz. Állomások: Gellért tér, Petőfi tér, Bem József tér, Alsó-Margitsziget, Szigeti Nagyszálló, Szabadság strandfürdő, Újpest, Árpád út. Külön menetrend szerint”
Most végre megint van Budapestnek menetrendszerinti hajójárata. A Kopaszi-gáttól a Római fürdőig. Ez azért nem semmi.
Egyből kitör, az emberből a turistáskodhatnék a saját városában. Aztán az első lelkesedés elmúlik, és mégsem megy hajókázni, hacsak… Hacsak azt nem hallja, hogy a BKV hajója nyílt vízen ledöglött. Na, pesti ember ha másért nem, ezért nekiindul. Hátha megint.
Persze hozom a formám, menetrendet nem nézek. Minek? BKV…
Bár nem tudom, hogy hajósoknál működik-e az, ami a buszvezetőknél, hogy „Aki szalad, az sportol. Aki integet, az búcsúzik. Aki ül, az fáradt. Utas az, aki a megállóban, a tábla mellett áll.”, de ilyen tapasztalattal ki nézne menetrendet. Batthyány tér, egy hajó áll be.
Rohanás. Hogy hova megyünk? A francot sem érdekli, majd megmondja a kaller. Kopaszi-gát. Az se rossz. Lényeg a hajókázás.
Közben kiderül, hogy ez a járat negyedórás csúszásban van. Miért nem lenne? BKV.
A Rómaira menő járat, az úgy egy órát fog késni… mert egy hajó elromlott, vagy mégsem.
Káosz a köbön.
Igazából azok jártak jól, akik sehova sem mennének, csak hajókáznának. Mert a sétahajónál mégis csak olcsóbb a BKV vízibusz.
Valahogy a hajón eszembe sem jut azon bosszankodni, hogy biztosan veszteséges lesz, elvégre a közösségi közlekedésnek nem az az elsődleges szempontja, hogy nyereséges legyen.
Viszont a fedélzeti berendezést nem értem. Abszolút nincs tömegközlekedés jellege, inkább kirándulóhajóra hajaz. Asztalok székek… Értelmetlen és célszerűtlen, ha már tömegközlekedésről beszélünk. Az ülőhelyek gyorsan elfogynak. Állóhely meg… kapaszkodási lehetőség nélkül…
Mégis örülök, elvégre vagy harminc éve szeretnék a Dunán BKV bérlettel közlekedni. …és csak remélni merem, hogy a Vitézy família táblás játékai között nem csak a Capitaly kapott helyet a Police 07 mellett, hanem a Gazdálkodj okosan! is.