Van abban valami morbid, hogy a BKV hogyan kezd a megújulásának a kommunikálásába.
Van abban valami morbid, hogy a BKV hogyan kezd a megújulásának a kommunikálásába.
Kirúgja a szóvivőket. Na, gratulálok!
Tehát a BKV megszabadult a – hogy is írta a HVG bő két éve? – a hivatásos sóderolóktól. Kitől is?
Persze rá lehet vágni egyből, hogy Kiricsi Karolától és Szilágyi Károlytól. De nem a személy a lényeg.
Sohasem voltam szóvivő, nem értek a szakma rejtelmeihez, ezért is hívom segítségül a HVG cikkét néhány idézet erejéig.
„Egy szervezetnek – legyen az bármilyen vállalkozás, hivatal, vagy akár politikai párt - stratégiája és üzleti célkitűzései vannak, amelynek szolgálatába állítottak egy kommunikációs koncepciót” – magyarázza lapunknak Horváth-Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs vezetője, aki szerint tehát a szóvivő legfőbb feladata, hogy a cég sajtómegjelenéseiben fegyelmezetten, egységesen és következetesen közvetítse ezt az (üzleti) stratégiát, mégpedig annak a célközönségnek a beszélt nyelvén, amit az adott orgánum megcéloz.
No igen, leegyszerűsítve a szóvivő a cég arca, akinek jót és rosszat egyaránt el kell tudnia úgy adni, hogy lehetőleg ne sérüljön a cég goodwillje. Már ha van neki.
Jelen pillanatban fővárosunk közlekedési vállalatának goodwillje, az nincs. A közönség kapcsolatokat az ellenőrök látják el leginkább. Jó hír, hogy a vezetőkkel ellentétben ők kezdenek felnőni a feladathoz. Hogy ez most a válságnak, vagy hosszú évek kitartó munkájának köszönhető. Bízzunk benne, hogy ez tudatos munka eredménye. Legalább ez legyen tudatos.
Ugyancsak az említett cikkben Danks Emese pszichiáteréhez hasonlítja a szóvivő munkáját, mert a szóvivőnek mindenről tudnia kell, még ha nem is beszél, beszélhet mindenről.
Egyszóval a szóvivő a cég arca.
Most a BKV ettől az arctól szabadult meg.
Hogy miért?
Mert a cég új kommunikációs stratégiája szerint – ahogy az MTI hírben megjelent - az adott területet, projektet legjobban ismerő szakemberek a "legfrissebb adatokról, változásokról tudnak beszámolni". Már, ha el lehet majd érni ezeket a szakembereket, amikor szar van a palacsintában.
Mert – ugyancsak az MTI hír szerint - az intézkedés "egyszerűbbé és költségtakarékosabbá" teszi a tájékoztatást és elősegíti, hogy a sajtó képviselői a BKV - témában illetékes - vezetőivel közvetlen kapcsolatba kerüljenek.
Valahogy van egy olyan érzésem – ha csak valami csoda nem történik a BKV háza táján – hogy „a szarnak bajnak nincs gazdája” elv fog érvényesülni a kommunikációjukban. Sajnos XY úr nem illetékes a kérdésben, fogják hallani a sajtó képviselő a titkárnőktől.
Mert – na ez a legviccesebb az MTI hírben - a cég számára fontos szempont a "nyitottság, az átláthatóság és a gyors tájékoztatás", a lépéssel pedig egyszerűsödik és egyszerűsödik a tájékoztatás.
És van aki ezt elhiszi?
Ez már nem is arctalanság, hanem orcátlanság.