Az emberben időnként feltámad a vágy, hogy megvalósítsa gyerekkora álmait. Aztán persze a lehetőségek közbe szólnak.
Mert egy átlagos gyerek mi is akar lenni, ha nagy lesz? Nyugdíjas. Meg vonatkerék pumpáló. Legalábbis kamaszként ezt preferáltuk. De ezek ugye közel sem az álmok, hanem a hülye vicc kategóriába tartoztak. Ráadásul a statisztikákból kiindulva, annak az esélye, hogy az ember gyereke megéri a nyugdíjas kort, ha nem is a lottó ötösével egyezik meg, de a négyeshez igen közel áll. Vonatkerék pumpáló meg nincs.
Szóval a gyerekek, legalábbis az én gyerekkoromban még olyan szakmákat preferáltak, mint a kukás, meg a tűzoltó a nagy és villogóval ellátott autó miatt. Rendőr a hatalma miatt, meg állítólag ő lenne a jó. Volt még olyan álom, hogy tanár, meg orvos, sőt nálam még bejátszott a régész is. Na ja, kevés gyerek akar kazánkovács lenni.
Namost élete delén az ember nagyon ritkán lesz orvos. Maximum kuruzsló. Régész is elvétve. Arról meg, hogy tanár legyen már jobbára iskolás korában lemond, elvégre ki az a hülye, aki hozzá hasonló gyerekek között akarja önként leélni az életét.
Maradna a rendőr, meg a tűzoltó, de abból egyrészt kiöregedtem, másrészt… magyarázzam, vagy olvasod, nézed a híreket?
Az egyenruhások éppen most kezdenek váltani. Eddig a hivatásukért, az „előjogaikért” próbáltak harcolni, most az egyenlő jogokat kell követelniük, mert előjogaik már nincsenek, viszont a kötelezettségeikkel Dunát lehetne rekeszteni. Mindezt persze aprópénzért.
Akár hogy számolom marad a kukás, polgári nevén szemétszállító.
Annak még jó lehetek.
Csak éppen nem tűnik biztos állásnak.
A gazdasági racionalitásokat nézve, a Szemétszállító vállalatok helyében én bizony kirúgnám őket. Legalábbis akkor, ha már a kormány az intézményesített rabszolgaságot bevezette.
Mert ugye a Széll Kálmán terv legújabb hajtása, hogy az állam akár magánszemélynek is bérbe adhatja a közmunkásokat.
Lesz itt nemsokára Nemzeti Rabszolgakereskedelmi Ügynökség.
A közmunkás meg ugye olcsó. Ráadásul nincs is nagyon választása, ha szakképzettséghez nem kötött munkára akarják fogni. Márpedig a kukásautó függelékének - mármint aki a kukát pakolja – nem kell szakképesítés.
Tavaly az FKF Rt. bruttó százezer feletti összegért keresett kukásokat. Állítólag nem volt túljelentkezés, elvégre koszos, büdös munka. A közmunkás ezzel szemben közfoglalkoztatási bért kapna, ami a minimálbér kilencven százaléka, azaz olyan hetvenezer, ha még tízezret rápakol a Nemzeti Rabszolgakereskedelmi Ügynökség, akkor is súlyos tízezreket lehet spórolni kukásonként. Hülye lenne a szemétszállítással foglalkozó állami, városi, vagy magán cég, amelyik ezt az extraprofitot kidobná az ablakon.
És biztosan lesznek még a szemétszállításhoz hasonló ágazatok, amelyek kapva kapnak a lehetőségen.
És nem mondjam, hogy a gyerekkori álmaim megvalósíthatatlanok, mert kerülhetek olyan helyzetbe, hogy azt megvalósítsák. Ha akarom, ha nem.
Update: 2012. Hódmezővásárhely Önkormányzata közmunkásokra cseréli alkalmazottait. Én szóltam!