Drágább lesz a BKV-n utazni, ez már biztosnak látszik, csak az a kérdés, hogy mennyivel? Az én tippem a 355,- forintos jegyár, ami „természetesen” az infláció és a Demszky féle városvezetés hibája… Hát nem?
A minap Vitézy Dávid BKK vezér, a Kossuth Rádió Krónika című műsorában megemlítette, hogy nem valószínű, hogy a BKV jövőre is az idei szinten tudja tartani a jegy- és bérletárait.
Beszarni nem kell, a szolgáltatás színvonala még maradhat az idei szinten, azaz továbbra is a béka seggével konvergál.
Mondanám, hogy nincs ezzel baj, hiszen még a rossz színvonal fenntartásához is elméletileg évről-évre több pénz kell. Még a színvonalromláshoz is! Már Magyarországon… máshol állítólag olcsóbban kihozzák.
Csak azt ne tette volna hozzá ez a szimpatikus fiatalember, hogy reálértéken most tizenöt százalékkal alacsonyabbak ezek az árak, mint három éve. Mert, ha számokat hallok, rögtön megpróbálok utána számolni, oszt kiderül, hogy valami nem stimmel
tizentöt százalék
Először is tisztázzuk, hogy mi is az a reálérték. Az kérem: Az inflációs rátával korrigált érték.
Aha. Akkor most számoljunk a KSH adatai alapján. Ha három éve 300,- forint volt egy jegy, akkor annak ma kerekítve 340,- forintnak kéne lennie. Ezzel szemben 320,- forint
Mondjuk, ebből nekem nem jön ki az a tizenöt százalék, no de feltétele volt-e Vitézy Dávid kinevezésének, hogy legalább általános iskola felsőtagozatos szinten tudjon számolni? Valószínűleg nem! Na ugye.
Inkább hagyjuk azt a tizenöt százalékot, úgy hülyeség, ahogy van, de legalább jól hangzik.
három év
Első blikkre fontosabbnak tűnik, hogy miért is pont három év az a három év a BKK vezér kinyilatkoztatásában?
Hogy elmondhassa, hogy a nemzeti együttműködés rendszere eddig védte a polgárok pénztárcáját a közösségi közlekedés területén. Hogy a baloldaliliberális városvezetés volt, aki lerabolta a közlekedni vágyó polgárt. Emlékeztetett is rá, hogy az előző ciklusokban a többszöri jelentős jegyáremelés rontotta a tömegközlekedés versenyképességét.
versenyképesség
Akkor rontotta, de most nem fogja?
De vegyük komolyan a BKK vezért egy percre, és játszunk el a gondolattal, hogy visszamegyünk a versenyképességet rontó utolsó nagy áremelés előtti (2008. január) időhöz és ahhoz nézzük meg, hogy mennyinek kellene lennie az inflációval növelt jegyárnak.
2007-ben ugye 160,- forint volt egy vonaljegy, plusz az infláció (már megint a KSH adatai alapján)… …az annyi, mint 208,- forint.
Nem háromszázhúsz, nem háromszáz negyven, hanem kétszáznyolc!
Ha tényleg komolyan venné valaki, amit Vitézy Dávid mond, akkor most követelhetné a viteldíjcsökkentést!
Lehet, hogy nem is akarnak versenyképes tömegközlekedést?
viszonyítás
Na most, ha valakinek ugyan olyan elvont fogalom az infláció, mint nekem [mer’ értem én, hogy non-stop, de mikor van nyitva?], annak mutatnék egy példát arra, hogy mennyibe is kerül egy menet a BKV-n. Mondjuk egy minimálbéres szemszögéből, a nettó minimálbért figyelembe véve.
Tehát jöjjön, akarom mondani utazzon, az a a minimálbéres, akinek 2007-ben még elég volt 31 percet dolgozni egy vonaljegyért, annak 2008 óta folyamatosan 52-53 percnyi munka kell ugyanehhez. Egy járattal a munkahelyig meg vissza, az majd két óra munkabér! (Tudom, a bérlet olcsóbb az csak napi 77 perc…)
Na, neki magyarázhatja Vitézy a reálértéket…
mennyi lesz?
Azt még nem tudni.
Még nem döntötte el a közgyűlés, de tartom a 355,- forintos tippet.
Hogy miért annyit?
Mer’ az egy hülye szám!